Шлагбауми являють собою конструкцію, яка служить для закриття шляху, в основному, автомобільного транспорту в межах руху поїзда або на КПП підприємств. Сучасні шлагбауми є досить автоматизованими за рахунок використання електронних блоків. Зручність використання електроніки полягає, насамперед, у тому, що процес фіксації шлагбаума у відкритому чи закритому положенні може проводитися на певному віддаленні від самого об'єкта. Ще одним плюсом автоматичного шлагбаума є те, що він може бути відкритий або закритий за допомогою спеціального ключа, або магнітної стрічки на пластиковій картці.
Розглядаючи загальну конструкцію шлагбаумів і технологію їх роботи, виділимо основні елементи. Конструкції має два основних вузла, об'єднаних в цілу систему – шлагбаум. Перший вузол шлагбаума включає безпосередньо коробку механізму і має назву на жаргоні людей, пов'язаних з охороною – стійка або тумба. Друга частина будь-якого шлагбаума – це стріла, перегороджують проїзд. На додаток до цих двох обов'язковим вузлам, може існувати опорний механізм для стріли, який встановлюється на іншій стороні проїзду.